05 de gener 2014

EL SOBREPUNY (1656m) a l'ALT BERGUEDÀ

Alçada mínima: 790m
Distància: 15,1 km
Temps empleat: 4h25m (contant parades)
Desnivell + : 1159m
Desnivell - : 1159m

Per fi m'he decidit a pujar aquest cim del Berguedà. Tot i estar situat a la meva terra materna, sempre havia posposat la seva ascensió, potser per la seva proximitat, la seva poca alçada... el cas, és que després d’haver-hi pujat he comprovat que el tindria que haver visitat molt abans!

El Sobrepuny és una muntanya situada a l’Alt Berguedà, entre els termes municipals de la Nou, Vilada i Castell de l’Areny i enmig de la bonica Serra del Catllaràs. Tot i la seva modesta alçada (1656m), el seu cim despunta des del seu vessant sud. El podem divisar molt bé circulant des de la C-16 en direcció pirineu, sempre m’ha recordat com la porta d’entrada al pirineu. Tot això dóna lloc a unes vistes dignes dels millors cims del pirineu, aquestes aparquen des de la Serra de Cadí-Moixeró, passant pel Pedraforca, Ensija, Rasos de Peguera, Montserrat, Montcau, Montseny, Collsacabra i fins hi tot el mar en els dies més clars. De fet, sembla realment inversemblant poder abastar tant horitzó des d’una alçada modesta.

El Sobrepuny el podem pujar des de qualsevol dels municipis que l’envolten. Nosaltres hem decidir fer-ho partint del Santuari de Lourdes al bonic poble de la Nou. Com gairebé sempre, buscant un recorregut circular que ens ha comportat un exigent desnivell, això si, fet amb una distància llarga de 10 km’s. El desnivell de baixada es realitza de forma constant i prolongada degut a la seva curta distància.
El recorregut transita majoritàriament enmig del bosc alternant alguns trossos de pista forestal. Diversos hàbitats durant el recorregut, endinsant-nos en boscos de pi roig, alzina, roure, faig i uns immensos boixos. Com que el dia anterior hi havia nevat suaument, hem pogut trepitjar les primeres neus i contemplar part de les boniques panoràmiques nevades als cims més alts.

Una muntanya apte per a tothom i que recomano especialment, ja que ofereix una tresor com a recompensa al poder observar unes panoràmiques sensacionals.

Primera caminada de l’any que ens ha sorrés gratament i que esperem que es mantingui durant tot l’any. Bones alternatives per seguir fent boca per anar a visitar el blanc pirineu que tenim actualment!

Mapa del recorregut circular

Santuari de Lourdes a la Nou, darrera seu ja podem veure les primeres muntanyes nevades a la zona dels Rasos de Peguera

La temperatura a les 9h era de -3ºC, esperant amb ganes que el sol guanyi alçada enmig d'un paisatge gebrat

Collada de Vinyoles enmig de prats de pastura

Zoom cap a la Serra de Queralt damunt de Berga, al centre de l'imatge es pot observar el Santuari de Queralt

Hem passat la masia de Casadesús i ara progressem per pista forestal

Després d'uns pocs km's per pista, l'abandonem i guanyem alçada mitjançant un corriol ben definit enmig de bosc de pi roig i boixos

Ens desviem uns metres del recorregut per anar a visitar el mirador del Cap de la Gotzera, on ens fem una petita idea de tot el que abarcarem quan el cel quedi net de núvols baixos. El pantà de la Baells als nostres peus

La zona dels Rasos de Peguera enfarinada del dia abans

Zoom cap a la zona de Rasos de Peguera: a l'esquerra de tot el Cim o Cogulló d'Estela (1847m), al seu costat la bonica punxa del Roc d'Auró (1990m) i prossegint el paisatge, la zona dels rasets

La Rosa al mirador del Cap de la Gotzera

El Pedraforca i una petita mostra de la Serra de Cadí, començen a treure el cap

Ara el sender flanqueja la Serra de Tastanós fins la Collada de Pasquals a través de fageda per acabar baixant fins les runes i font de Picamill

Hem tornat a guanyar alçada, encara ens falta guanyar dos colls fins arribar al cim. Acabem d'arribar al primer d'ells: Collada de Picamills, on l'enfarinada del dia anterior es fa més visible

Seguim pujant, ja veiem enmig del pi roig les roques que culminen amb el cim del Sobrepuny. Haurem de fer un flanqueig per pujar al cim pel seu vessant nord mitjançant el collet del faig i evitar així, l'escarpada paret sud

Cada vegada trobem més neu, tot i que circulem molt còmodament. Ara enmig de faig barrejat amb algún esporàdic pi roig

Collet del Faig

Ara només queda enfilar 300m de pujada fins guanyar el cim

Cim del Sobrepuny (1656m) amb grans vistes cap al sud. Veiem totes les serres recorregudes a la part inferior de la imatge i els prats que hem creuat cremats pel fred al centre. A la dreta, els Rasos de Peguera

Zoom cap a la muntanya de Montserrat

Rasos de Peguera al centre i la Serra d'Ensija a la dreta. També veiem el Sobrepuny de baix, al centre i seguint la carena on estem situats, proper objectiu

Turó de l'Home i Agudes al Montseny, també han rebut una petita enfarinada del dia anterior

Una petita part del pantà de la Baells amb Berga darrera seu

Cap al sud-est veiem com despunta el Collsacabra a l'Osona

Un servidor al cim del Sobrepuny amb uns sensacionals celatges

Hem iniciat el descens i pocs metres després de fer-ho, ens desviem uns metres del sender fins arribar-nos al Sobrepuny de Baix on se'ns obren excel.lents vistes del vessant nord-oest

Al centre la Serra d'Ensija amb el Pedraforca al costat i la Serra de Cadí culminant el paisatge

Zoom cap a la Serra d'ensija i el Pedraforca, amb les cingleres de Vallcebre als seus peus

Imponent i magnífic Pedraforca ben nevat

Pedraforca i part del vessant sud de la Serra de Cadí, ben enfarinats com ha de ser en aquesta època

Des del Sobrepuny de Baix, zoom cap al Santuari de Lourdes, lloc l'inici/final de recorregut. Ens toca perdre tot el desnivell en tant sols 4 km's

Montcau a l'esquerra al P.N. St Llorenç del Munt i Serra de l'Obac i Montserrat a la dreta

El Sobrepuny, vist des del Sobrepuny de baix

Cap al nord veiem un dels nostres propers objectius, els Cingles de Malanyeu que ja podem veure que valdrà molt la pena visitar-los. Darrera d'ells, tota la Serra de Moixeró amb Penyes Altes de Moixerò (2276m) a l'esquerra, Tosa d'Alp (2537m) al centre i Puigllançada (1409m) a la dreta

Zoom a la Tosa d'Alp i al Puigllançada. Al mig dels dos el coll de la creueta

Abandonem la carena dels Sobrepunys i començem a baixar enmig d'un corriol ben fresat i amb fort pendent que ens durà directe al punt d'inici després d'haver concorregut boscos d'immensos boixos, boniques alzines i algún faig imponent

La font de Caselles, abeurador del bestiar, ens indica que gairebé ja hem perdut tot el desnivell. Darrers metres fins al Santuari de Lourdes

Raymon ha dit...

Bonica sortida amb molt bones vistes des d'aquest pic del Berguedà.

Moltes vegades muntanyes que relativament no tenen l'anomenada i l'alçada d'altres que teòricament són més rellevants, ens ofereixen grates sorpreses que fins que no les trepitgem no ens adonem de les imponents vistes que es poden gaudir des dels deus cims, normalment són vistes panoràmiques des de les valls fins al Pirineu, perfectives que des dels cims més alts no es poden aprecia i en canvi des d'aquests cims més allunats de les serralades més altes del Pirineu ofereixen tot el seu encant i amb una altra mirada.

És important no desconnectar de la muntanya i ara més després de tants tiberis per tal de fer baixar una mica tant de menjar.

Tenia la intenció que al final no ha pogut ser, esperem que sigui aviat fer-ne una molt aprop de la teva, concretament al puig lluent (1638 metres) frontera entre el Berguedà i el Ripollès.

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

M'agrada aprofitar l'hivern per anar a visitar zones més baixes... és difícil escollir perquè n'hi ha moltes i ben aprop de casa.

Ei Raymon, aquest any no passa que n'anem a fer alguna!

El Puiglluent... penso que no l'he pas pujat, tot i que hi he estat ben aprop, al Roc del Catllaràs... aquella zona és visita obligada cada hivern.

Salut crack !

Unknown ha dit...

El Sobrepuny una muntanya que sempre m'ha cridat l'atenció. Es prop de casa nostre i qui sap si un dia podré fer el cim... Amb vistes espectaculars. Segur que ho veu gaudir molt.