06 d’abril 2014

SERRATS I CINGLES DE MALANYEU

Alçada mínima: 1009m
Distància: 14,3 km
Temps empleat: 4 hores (contant parades)
Desnivell + : 910m
Desnivell - :  929m

Per fi he trobat un forat per anar a visitar la zona de Malanyeu (Alt Berguedà), ben aprop de casa i que ofereix bons paisatges d'alta muntanya. Només arribar al què seria el nucli del poble, ja veiem Ensija i el Pedraforca que ens fan companyia mentre ens calçem les botes i acabem els preparatius.

Com gairebé sempre, ruta circular que ens portarà als Serrats que envolten Malanyeu, on podrem gaudir de les seves cingleres, salts d'aigua, paisatges, boscos molt variats i algún lloc molt singular que marcarà la jornada.
Podem destacar els salts d'aigua que baixen alegres després de les darreres i abundants pluges que han regat la zona, la Foradada, un balcó natural penjat dalt de la cinglera o la varietat de boscos que hem creuat, com una petita roureda que m'ha sorprés en aquesta zona, passant per boscos de pi roig més habituals en aquestes contrades, o poder gaudir de la tranquilitat que ens ofereix una fageda espectacular amb exemplars de bones dimensions...

El temps ha estat digne de primavera. Un dia de visibilitat excel.lent i temperatures molt suaus, que ens han deixat veure les darreres enfarinades d'enguany a les muntanyes pirinenques. L'aigua ha acompanyat fent que els prats pirinencs ens comencin a ensenyar els seus verds de primavera.

Una vegada més, una caminada buscada sense assolir grans alçades i digne dels millors paisatges. De fet, vivim en un entorn privilegiat en el qual cap racó, mereix ser desconegut. Seguirem coneixent el nostre pirineu !

Mapa del recorregut

Partim del més que petit poble de Malanyeu ben aprop de la Nou de Berguedà

Ens enfilem cap al Graell de Cal Pigot seguint el curs d'un torrent que ofereix bonics salts d'aigua

El torrent s'estreny i hem d'ajudar-nos d'una corda i una escala que han instalat a la zona per superar un tram vertical sense cap complicació. Això si, caldrà parar atenció si fem la ruta a l'hivern amb glaç

L'aigua és vida, no només per alimentar la vida natural, també per oferir els millors paisatges

Anem guanyant el desnivell seguint el curs del torrent

Ja hem guanyat la carena, ara podrem seguir caminant gaudint de les vistes d'ambdós vessants. El sol ja ens escalfa mentre veiem la Serra d'Ensija a l'esquerra, el Pedraforca al centre i la Serra de Cadí a la dreta

Avui m'acompanyen les meves dues dones. La mare va ben valenta per l'edat que té i n'estic molt orgullós!
La Rosa, mentalitat i persistència, superant tots els desnivells i distàncies. Què més es pot voler?

Caminem pel Serrat amb vistes cap al sud als Rasos de Peguera

La Foradada, balcó natural que s'obra a la pedra de la cinglera. Lloc espectacular per reposar o per refugiar-se ja que està a cobert. Sens dubte un dels millors punts del dia d'avui

Sense paraules, vessant est del Pedraforma amb l'enforcadura ben nevada

Tímidament, comença a despertar la primavera a l'alta muntanya

A l'altra banda de la carena veiem el Sobrepuny (1656m), lloc que varem visitar fa poques setmanes. Les perspectives dels Serrats de Malanyeu des d'aquest cim, em van fer decidir no tardar a visitar-los. Estem circulant pel Serrat de Fulleracs

Zoom cap a la Serra de Cadí, amb el Comabona (2547m) a la dreta i el Pic del Cabirol (2604m) a l'esquerra

Vista poc habitual des d'aquestes contrades que trobem circulant pel Serrat de Sant Miquel.
Veiem les muntanyes del vessant nord de la Cerdanya que treuen el nas al fons. D'esquerra a dreta: Monturull (2761m), Perafita (2752m), Pic del Sirvent (2746m), Pic de la Colilla (2835m), Tossal Bovinar (2842m), Setut (2867m) i la reina de la Cerdanya catalana, la Tossa Plana de Lles (2916m)

En aquest punt deixem de circular per les parts elevades dels Serrats i començem el descens saltant al vessant nord

Aqui ens sorprén una fageda màgica on ens topem amb un cabirol que fuig corrents, trencant el silenci...

Aprofitem una obertura enmig de la vegetació per saludar la muntanya més elevada del pirineu oriental, el Puigmal (2909m)

Més aprop hi tenim el Puigllançada (2409m), amb mig quilometre menys d'alçada que el Puigmal. Podem comprobar la diferència de neu degut a la diferència d'alçada

Un altre tram divertit on ens hem d'ajudar d'un fil metàlic. Cap complicació

Seguim en descens buscant la zona del Grapissot, ara circulant enmig de pi roig

Arribats al Pas de Malanyeu, el recorregut continua planejant direcció Sant Julià de Cerdanyola, desestimem aquesta opció i seguim baixant direcció Malanyeu. Punt on em sorpén una petita extensió únicament amb roure

Ja veiem Malanyeu a la part inferior de la imatge. Al fons la zona dels Rasos de Peguera amb el Roc d'Uró i el Cim d'Estela sempre presents. Seguim baixant fins trobar el Torrent de Malanyeu

Torrent de Malanyeu, caminem en paral.lel, seguint el seu curs, ara novament enmig de fageda

Font de les Travesses

Algún faig, ben afincat a la zona, de dimensions considerables

Dos dels protagonistes del dia, Cingles de Malanyeu amb el Pedraforca de fons

Raymon ha dit...

Siureny una vegada mes ens apropes a indrets espectaculars, desconeguts per la majoria de nosaltres.

Bona excursió amb vistes inèdites i veig que ben acompanyat de la Rosa i la teva mare que esta en plena forma. Enhorabona a tots tres.

Al tanto amb les múrgoles que surten amb força.

rosamcs ha dit...

ets un artista vida!

Amalia ha dit...

Quin munt de boscos diferents per fer aquestes caminades tan maques...segur que quan menys t´ho esperis trobaràs múrgoles en un raconet secret...