07 d’agost 2014

EL TAILLÓN (3146m) per BUJARUELO

Alçada mínima: 1338m
Distància: 22,6 km
Temps empleat: 9h (parades incloses)
Desnivell + : 1872m
Desnivell - : 1872m

El Taillón va ser el primer cim escollit, un tres-mil fàcil sense cap complicació tècnica. La nostra idea era no perdre més d'un dia per muntanya, el problema és que estavem ubicats a Aragó i aquest fet és difícil ja que les ascencions per aquesta vertent s'acostumen a fer en un parell de dies fent escala a Góriz o passant una nit de vivac/acampada.

La única alternativa viable per realitzar l'ascenció en un sol dia, era sortir des de Bujaruelo i afrontar l'ascenció assolint la carena pel vessant de França. Sabiem de la duresa de la ruta però confiavem en superar-la i així va ser. Les espectaculars estampes de paisatge que se'ns anaven apareixent es van anar transformant en l'energia que necessitavem per arribar i contemplar els sensacionals panorames que la ruta ens presentava a cada moment.

Cal remarcar, que l'ascenció a aquesta muntanya per França és més que assolible, ja que amb vehicle s'accedeix pràcticament al Puerto de Bujaruelo a 2273m fet que retalla bastant tant el desnivell com la distància de la ruta. És per aquest motiu, que a partir d'aquest Port, l'afluència de senderistes augmenta significativament.

Molts són els alicients per pujar aquesta muntanya per Bujaruelo. El primer de tots és poder arribar al Coll de Serradets i quedar encisat amb l'espectacular Circ de Gavarnie, una imatge que em quedarà grabada per sempre i que em va posar la pell de gallina, una de les millors imatges que he vist a muntanya. Un cop arribats al refugi, ens espera un altre premi: la Brecha de Rolando, tothom n'ha sentit a parlar però la sensació de tenir-la davant i poder contemplar aquest pas a nous horitzons no té preu.

Sens dubte una muntanya que cal visitar si estem per la zona. Les imatges valen molt més que tot el que pugui escriure en forma de relat, doncs som-hi !

Mapa del recorregut

Iniciem la ruta al Puente de Bujaruelo (1338m)

Guanyem alçada dirigint-nos al Puerto de Bujaruelo (o de Gavarnie). Al fons el Puerto de Bernatuara (2338m) que visitariem un parell de dies després

Al fons on quedaria Bujaruelo, tenim el Valle de Ara en direcció nord. També el visitarem. A l'esquerra, les muntanyes de Panticosa amb la zona dels Infiernos

Seguim guanyant alçada per assolir els gairebé 1000m de desnivell que tenim fins arribar al Puerto de Bujaruelo

Puerto de Bujaruelo (2273m). Entrem a França. Al fons a l'esquerra ja veiem l'objectiu del dia: El Taillón

El Taillón. Sembla molt aprop, però aquesta paret és infranquejable, per això, haurem d'entrar novament a Aragó (mitjançant la Brecha de Rolando) per assolir el cim pel vessant aragonés

Després de vorejar una mica pel vessant francés, hem de guanyar alçada i creuar aquest torrent que recull les aigües de la glacera del Taillón. Al fons el Coll de Serradets

Mirada cap a França amb la Vall des Pouey d'Aspé que ens portaria al poble de Gavarnie

Espectacular el vessant sud del Pic de Serradets (2739m)

A mesura que anem pujant podem anar veient el recorregut que haurem de fer per la part més alta de la carena. Veiem la glacera del Taillón i al fons "El Dedo"

Massís del Vignemale al fons amb núvols fent la guitza

Zoom cap al Massís del Vignemale

Arribada al Coll de Serradets, amb vistes cap a l'espectacular Circ de Gavarnie i el refugi de Serradets (2587m). Un espectacle per quedar-se'l mirant durant hores i hores. Damunt del refugi el bonic Casco de Marboré (3012m) i a la seva esquerra la Torre de Marboré (3009m)

Seguim completant el circ, de dreta a esquerra: Torre de Marboré (3009m), Espalda de Marboré (3075m) al centre, seguim amb els afilats Picos de la Cascada (3098m-3108m-3161m), als peus dels Picos de la Cascada hi trobem la cascada més alta de tot Europa amb més de 400m de caiguda. I per acabar l'espectacular Pico de Marboré (3252m) el qual va quedar pendent per una altra ocasió

Zoom cap als Picos de la Cascada, Pico de Marboré i cascada. Sensacional

Zoom cap a la Cascada de Gavarnie, la més alta d'Europa. Els plecs de la roca calcaria són espectaculars

Ara toca mirar cap a on hem d'anar. S'obra la Brecha de Rolando (2807m) que ens permetrà entrar a Aragó per flanquejar fins el cim del Taillón. La neu ha desaparegut en aquest primer tram d'ascenció a la Brecha, tot i que encara haurem d'arribar a la seva glacera que no es veu en aquesta imatge

Glacera de la Brecha, darrer tram per arribar-hi. Ens calçem els grampons per seguretat

Ja som a la Brecha de Rolando (2807m), una petita grimpada i entrem a Aragó

Casco de Marboré (3012m) vist des del vessant aragonés

Anem flanquejant sempre en sentit ascendent

Espectaculars les caigudes que tenim als nostres peus

Arribem a "El Dedo", ara la boira ens priva de veure el cim del Taillón. Molta circulació de núvols en alçada pels cops de vent

Ara ja podem veure tot el recorregut que ens quedarà fins arribar al cim del Taillón

A mesura que ens anem acostant al cim, el pendent augmenta per guanyar tot el desnivell. Les vistes ens ofereixen noves perspectives de l'inmens circ de Gavarnie

Cim del Taillón (3146m)

Cap a l'oest, l'espectacular cresta que ens porta als Pics de Gabieto (3036m-3034m)

Cap al nord França, amb el Massís del Vignemale tapat pels núvols i en primer terme el Llac des Espécieres. Molt aprop del llac, a la dreta, veiem l'aparcament que arriba practicament fins el Puerto de Bujaruelo, fet que facilita l'ascenció a aquest cim des del vessant francés

Valle de Bujaruelo, Valle de Ara i muntanyes de Panticosa

Ja hem iniciat el descens. En primer terme podem observar l'espectacular Punta Bazillac (2978m) la qual creuarem per sota en direcció a la Brecha de Rolando

Cap al sud, la Vall d'Ordesa i el recorregut per on circula la Faja de Pelay

Cap a l'est, sensacional l'estampa del Casco de Marboré (3012m)

Arribem de nou a la Brecha de Rolando

Novament a creuar la glacera que ens portarà al refugi de Serradets

Vessant oest del Taillón i la carena que hem seguit per arribar-hi. Als seus peus, veiem la glacera del Taillón en un estat bastant deteriorat