25 de gener 2015

EL SALDAGUDA i ELS GIRA-SOLS per La Portella de la Quar

Alçada mínima: 745m
Distància: 7 km’s
Temps empleat: 2h30m (parades incloses)
Desnivell + :  470m
Desnivell - : 470m

Tot i les previsions de forts vents al pirineu, sense la intenció d’enfilar-nos massa, hem decidit anar a visitar la Serra de Picancel al Berguedà i ho hem fet visitant el seu punt més elevat: el Saldaguda (1168m).
La Serra de Picancel està situada entre els pobles de La Quar i Vilada, a tocar la cua del Pantà de la Baells. Una zona poc freqüentada però molt agraïda ja que ofereix unes vistes formidables dins d’un entorn totalment prepirinenc.

Nosaltres hem decidit pujar-hi partint del Monestir de Sant Pere de la Portella, a tocar del Santuari de la Quar, però també podrem fer-ho des de Vilada. De fet, els dos itineraris enllacen entre ells al Coll del Tell (986m).
La ruta és interessant, primer hem de pujar fins el Coll del Tell, un cop aquí tenim el Saldaguda a la dreta i el cim dels Gira-sols (1059m) a l’esquerra. Primer visitem el cim dels Gira-sols que el tenim a tocar. Després tornem al coll i enfilem pel fil del cordal fins el Saldaguda (1168m). Les vistes són molt boniques, cap al nord veiem com les darreres nevades han emblanquinat el pirineu, inici del que seria una emblanquinada definitiva a dia d'avui: Rasos de Peguera, Ensija, Pedraforca, Cadí, Puigmal, Balandrau... als nostres peus la cua del pantà de la Baells i cap al sud, la típica estampa de la Muntanya de Montserrat, passant pel Montcau, Montseny, Collsacabra...

La idea era seguir carenejant cap a la Creu de Salga i completar així, una circular més llarga, però els forts cops de vent de dalt la carena, ens han fet posar seny i hem deixat el cordal per començar un descens improvisat, sense camí fresat, on hem tingut que buscar els millors passos per arribar a una pista que ens ha portat al punt d’origen.

Sens dubte tornarem a visitar aquesta zona que és més extensa, les Canals de St. Miquel queden encara pendents i també fonts molt boniques que hi ha per la zona. Seguim coneixent el Berguedà!

Mapa del recorregut

Mapa de perfil

Punt d'inici i de ruta: Monestir de Sant Pere de la Portella. Estil Romànic, zona molt bonica i envoltada de natura

Un cop creuada una petita rasa, prenem una pista forestal durant pocs metres. El Salvaguda (1168m) ja es mostra davant nostre amb les primeres llums

Hem deixat la pista i per camí evident però no fresat, anem guanyant alçada progressivament

Ara si, el Salvaguda (1168m) al descobert

Arribem al Roc de la Veu i ens trobem un petit resalt que haurem de baixar amb precaució. Hi ha una mica de cordino per ajudar-se en el tram més dret

El Salvaguda (1168m) i la carena per la qual realitzarem el descens. Continuem guanyant alçada en direcció Coll del Tell (986m)

Hem arribat al Coll del Tell (986m). Ens dirigim en sentit oest per anar a pujar el cim dels Gira-sols (1059m)

Continuem guanyant alçada, el camí és fitat però poc fresat

Cim dels Gira-sols (1059m), les perspectives del Saldaguda (1168m) des d'aquí, són espectaculars

Zoom cap al Saldaguda (1168m) i el llom pel qual realitzarem l'ascenció

Ja hem tornat al Coll del Tell (986m) i en sentit est, hem començat l'ascens pel llom del Saldaguda (1168m)

Veiem una part de les vistes que ens ofereix el vessant nord, amb el bonic poble de Vilada al fons

Circulem ben bé pel fil de la carena, aqui el fort vent del nord, es deixa notar amb força

A pocs metres abans de fer cim

Cim del Salvaguda (1168m)

Les vistes més espectaculars són totes les del vessant nord. D'esquerra a dreta: Cim d'Estela (1847m), Roc d'Auró (1990m), els Rasets. Als peus, el pantà de la Baells

Serra d'Ensija amb la Gallina Pelada (2322m), el Pedraforca (2506m), la Serra de Cadí amb el Comabona (2548m) a la dreta i damunt del poble de Vilada, el Sobrepuny (1656m)

Zoom cap el Pedraforca (2506m), Serra de Cadí i Sobrepuny (1656m)

Santuari de Queralt i els Cingles de Garreta. La ciutat de Berga als seus peus

El Puigmal (2913m)

El Taga (2040m), on el torb de la nit passada ha escombrat molta neu

Sector Torreneules (2713m) i Balandrau (2585m), també al pirineu oriental

La Serra de Catllaràs a l'Alt Berguedà, que ens priva les vistes de la Serra de Moixeró

Bonica estampa del poble de Vilada, que tenim ben bé als nostres peus. Altre punt d'ascenció a aquest cim

Cap al sud veiem el Monestir de St. Pere de la Portella, al centre de la imatge. Punt de partida de la ruta

Una mica més cap a l'est, veiem el poble de Borredà amb el Taga (2040m) al fons

Hem començat el descens. Baixada directa des del cim en direcció sud buscant les millors zones i sempre intentant circular per les parts altes de la carena

Part de la volta que teniem previst fer per la carena que continua el cim de Salvaguda (1168m). El fort vent ens ha decidit deixar-ho per una altra ocasió. La veritat és que té molt bona pinta

Continuem en descens, deixem el Saldaguda (1168m) darrera nostre

Hem arribat a una pista forestal que ens portarà a Cal Periques (part inferior de la imatge) i d'aqui, al Monestir de St. Pere de la Portella que ja veiem al fons

Abans però, visita obligada a la bonica Font de l'Abat

Bonic espectacle d'estalactites a la Font de l'Abat

Uns metres més i acabem de completar la circular. Des del punt d'inici, veiem el cim dels Gira-sols (1059m) a l'esquerra i el Saldaguda (1168m) a la dreta