05 de juliol 2015

Temps empleat: 8h30m
Desnivell + :  1220m
Desnivell - :  1220m

Espectacular sortida al Capcir per fer una circular amb tots els requisits d’una ruta d’alta muntanya. Ascensió al Petit Peric (2690m), al Puig Peric (2810m) i el Puig de la Portella Gran (2785m) en una volta sensacional farcida de tarteres, crestes, estanys per tots els gustos i uns paisatges que difícilment es poden explicar amb paraules.

De fet aquesta zona que envolta Camporells i les Bolloses és un dels llocs més lacustres de tot el pirineu oriental francès, amb muntanyes d’alçada important, combinació ideal per degustar unes estampes perfectes.

La ruta la preparo pel vessant nord de Camporells. Per la Bollosa és bastant més llarga però amb menys desnivell, tampoc té desperdici.
Per arribar-hi, anirem fins a l’estació d’ski de Formigueres i allà agafarem una pista forestal que arriba fins una zona habilitada d’estacionament on hi ha una barrera. Per arribar-hi, trobarem indicadors de Camporells.
Pugem per la Serra de Mauri, baixem i creuem enmig dels dos estanys de Camporells. D’és d’aquí, enfilem el dret llom del Petit Peric (2690m) fins arribar al seu planer cim. Després baixem fins el coll que separa els dos Perics i pugem fortament fins el Puig Peric (2810m). Per sort les dues pujades als Perics estan bastant fresades i fitades i més enllà del fort pendent, no hi ha complicacions.
Un cop esmorzats al Puig Peric (2810m), hem de baixar fins el Coll de la Coquilla, decidim no fer-ho per la cresta i baixem per una canal amb sender una mica fresat que ens permetrà fer un flanqueig fins arribar al coll. Des d’aquí, per arribar al Puig de la Portella Gran (2765m) pujada constant en un itinerari complicat que no hem trobat marcat, combinant trossos de cresta amb forts pendents herbats fins arribar al cim. La baixada la fem per una canal fitada que ens portarà poques complicacions. La suau baixada, la fem enmig de prats d’espectacular verd, estanys de múltiples tonalitats i rierols transportant aigua per tots els racons.

El recorregut és per passar-hi tot el dia, i això és justament el que hem fet. El temps ens ha acompanyat amb una visibilitat molt bona i per compensar la calor, ratxes de vent no massa fred, que han fet més suportable les diferents fases d'ascens.
Per cert, qui vulgui pujar a la Bullosa haurà de fer-ho amb bus a partir de les 7h a no ser que tingui allotjament a l’hotel, en surten cada 15m. Coses que passen per tenir a la vora la muntanya més alta de tota la Cerdanya: el Carlit (2921m), que avui també hem vist.

La neu fon ràpid i la primavera està avançant en aquesta zona, tot i que encara podem trobar algun estany glaçat ben amagat per pal·liar tanta calor, entrem en una època en què el bon temps obra un ampli ventall de possibilitats pel muntanyenc. Nosaltres no ho desaprofitarem!

Mapa del recorregut

Mapa de relleu

Començem caminant per pista i després de ben poca estona entrem dins del bosc on hi trobem un parell de panells informatius del que podem trobar per la zona

Una clariana que ens deixa al descobert el Puig del Pam (2470m) cap al sud

De seguida arribem a la part alta de la Serra de Mauri per on haurem de circular durant una estona

No portem ni una hora caminant i de sobte veiem clarament tots els nostres objectius i el recorregut per arribar-hi. A l'esquerra el Petit Peric (2690m), al centre el Puig Peric (2810m) i a la dreta el Puig de la Portella Gran (2765m)

Només faltava el blau dels estanys de Camporells per decorar l'estampa amb els tres gegants. A la dreta de la imatge, la zona per la qual realitzarem el descens final

Espectacular la caiguda cap a la Baga de la Lladura amb el Puig del Pam (2470) mirant cap al sud

Per ara ens centrarem amb els dos primers objectius: els Pics Perics. Des d'aquí es veu bé el camí que hem d'agafar per guanyar el llom del Petit Peric (2690m) des de l'estany del Mig. Així doncs, baixem cap a l'estany del Mig on hi ha situat el refugi de Camporells. El vorejarem per la dreta

Estem creuant enmig de l'estany del Mig i un altre de proper. L'aigua flueix generosament i comunica els dos estanys. Quina sensació de vida

L'estany del Mig, transparents aigües calmades, perfecte per fer-hi un bany que en aquesta ocasió no s'ha produit

A partir d'aquí, pujada constant per guanyar els gairebé 500m de desnivell fins el cim del Petit Peric (2690m)

Estem ben encarats per afrontar el llom que ens durà al primer cim del dia. Encara que no sigui apreciable, hi ha bastanta traça de camí fresat i fitat. En anirà bé perquè puja bastant dret

En plena ascenció cap al Petit Peric (2690m) on guanyem alçada ràpidament i és un plaer parar a reposar un moment per girar-se i albirar el blau dels estanys que cada vegada abunden més

Acabem l'aresta i arribem a un pla on hi ha el cim del Petit Peric (2690m). A partir d'ara, els tres pics seran visibles durant hores i podrem contemplar-ne gairebé tots els vessants

El llac de les Bolloses (2005m), l'altra opció per fer els tres cims de la zona. En primer terme l'estany de l'Esparver

Recorregut íntegre que separa els dos Perics, cap allà anirem

Hem baixat fins el coll que separa els dos Perics, punt on s'enllaça amb l'itinerari que puja de la Bollosa per la bonica Coma de la Llosa

Forta pujada per un sender descomposat però fresat pel pas de la gent i...

cim del Puig Peric (2810m) guanyat, punt més alt del dia. Al fons a l'esquerra despunta el Puig de la Portella Gran (2765m), proper objectiu

El cim del Puig Peric (2810m) amb el Petit Peric (2690m), els estanys de Camporells i darrera seu, la Serra de Mauri

Llac de la Bollosa i els primers estany del Desert del Carlit a la dreta

Cap a l'oest, el rei Carlit (2921m) treu el cap al fons de la imatge. Es pot apreciar que encara queden congestes de neu a les parts fondes de les valls, en canvi la majoria de cims estan nets de neu. A la part inferior, els Estanys de Baix

A tocar, hi tenim el magnífic Estany Blau amb el salvatge vessant est del Puig de la Cometa (2763m) damunt seu

De seguida se'ns obren vistes cap al Petit Estany Blau i tot ajuda a millorar un paisatge que ja era prou excepcional

Més cap a l'oest, darrera del Carlit (2921m) tenim les muntanyes de Porte Puymorens. Despunten el Puig de Coma d'Or (2826m) i el Puigpedrós de Lanós (2842m)

Decidim no passar per la cresta i baixem per aquesta inclinada canal en direcció el Petit Estany Blau fins arribar a les zones verdes de la dreta. Descens sense complicacions

A mitja baixada ja veiem el recorregut que tindrem fins arribar al Puig de la Portella Gran (2765m). Al centre el Coll de la Coquilla

Vistes del Petit Peric (2690m) i el Puig Peric (2810m) des del Coll de la Coquilla

Circ de la Coquilla des del seu coll amb els estanys de Camporells i la Serra de Mauri al fons

Ja hem fet la primera part de l'ascens enmig de tartera i pales herbades, després, hem comés l'error d'intentar evitar la cresta despenjant-nos una mica pel vessant nord, però no ha donat resultat ja que el pendent i el pati cada vegada augmentava més, desfem una mica de camí i agafem l'entretinguda cresta que ens portarà a un avant-cim abans de guanyar cim definitiu

Puig de la Portella Gran (2765m) i molta satisfacció per haver coronat aquest cim per primer cop, que ja feia temps que li tenia l'ull posat. Al fons despunta el Carlit (2921m)

Petit Peric (2690m) i Puig Peric (2810m) des del Puig de la Portella Gran (2765m)

Cap al nord s'obren grans paisatges d'una zona que vaig visitar recentment amb l'amic Raymon. A l'esquerra el Pic de Tarbésou (2364m), a la dreta el punxegut Pic de la Camisette (2426m) i el Roc Blanc (2542m), just davant d'aquest i gairebé inapreciable, el Pic de Baxouillade (2546m). Als nostres peus el Puig de Morters (2668m) i el seu estany mig glaçat que visitarem en poca estona

Des d'aquestes muntanyes podem veure la singular Dent d'Orlu (2222m) pel seu vessant sud-est

Estanys de Camporells i Serra de Mauri des del Puig de la Portella Gran (2765m). A l'esquerra en primer terme el Puig de Camporells (2671m) que governa la zona dels estanys

Brutal el vessant nord-est del Puig de la Cometa (2763m)

Pic de l'Estang Faury (2702m) i Pic d'Esquine d'Ase (2706m) tancant la Vall d'Orlu per l'oest. Dos cims que també m'agradaria visitar per primera vegada. En aquesta zona encara hi queda bastanta neu acumulada

La baixada la farem per aquesta zona farcida de blocs de pedra amb molta precaució i seguint alguna fita esporàdica que ens ajudarà a escollir la millor opció. Propera parada l'estany de Morters, a l'esquerra de la imatge

Seguim baixant amb precaució mentre em captiva la silueta del Puig de Morters (2668m)

Arribem al semi-glaçat Estany de Morters on aprofitem per refrescar-nos i jugar a captar imatges amb les tonalitats blavenques que ens dóna el desglaç

Puig de la Portella Blanca (2765m) des de l'Estany de Morters

A partir d'aquest punt, ens espera un descens llarg i suau enmig d'un mar d'estanys i d'aigua que brolla per arreu, i que ajuda a que el verd de l'herba sigui cada dia més viu

Anem coneixent nous vessants de les muntanyes que hem visitat, en aquest cas el nord. Petit Peric (2690m), Puig de Camporells (2671m) i Puig de la Portella Gran (2765m), justament d'on venim

Cara nord dels dos Perics

El verd ja s'ha sobreposat al blanc de la neu, que ha deixat lloc a múltiples corriols d'aigua que van nodrint els estanys de Camporells

Puig de Camporells (2671m) i Puig de la Portella Gran (2765m) cada vegada més lluny i més amunt

L'aigua i les seves formes de vida, estanys naturals en una zona en què l'aigua sempre hi és present. Continuem en còmode descens, estones caminant enmig de bassals d'aigua

No es pot negar que estem prou contents del dia que estem passant. Zona sensacional en un dia on el temps ha acompanyat

Després de sobrepassar uns quants estanys enllaçem amb el sender marcat del Tour del Capcir que ens portarà cap a l'Estany del Mig que hem visitat d'inici. Ara es tracta de buscar un sender que es mantingui a mitja alçada i no baixi als estanys, ja que hem de remuntar fins guanyar de nou la Serra de Mauri per canviar al vessant de Formigueres, on hem iniciat la ruta

Zoom cap al Puig de la Portella Gran (2765m), tercer objectiu del dia i molt feliç per haver-lo gaudit

Estem pujant cap a la Serra de Mauri, ens despedim de l'estampa del dia que mostra gran part de la volta per on ens hem passejat durant tot el dia

Serra de Mauri

Apunt d'arribar a la part alta de la Serra de Mauri abans d'afrontar el darrer tram de recorregut. Al fons, sensacionals boscos que amaguen més estanys i planells amb prats d'un verd especial que formen la Serra dels Alarbs. Per aquí passa el recorregut del Tour del Capcir que enllaça la zona de Camporells amb la Bollosa i que serà interessant de fer en futures ocasions

Un cop superada la Serra de Mauri, desfem el camí en descens fins arribar a la zona habilitada d'estacionament on hem iniciat la ruta. Ara ens canviarem el calçat, reposarem una mica i viurem un viatge de tornada on l'excepcional dia d'avui en serà el protagonista

Miguel Cañameras ha dit...

Hola Carles.

Estava mirant per fer aquesta ruta, ja conec els Perics pel vessant de Bulloses i volia fer-ho per aquí. Però veient el teu repor novament he vist que la pujada al Puig de la Portella Gran te una mica de complicació.

Com vull anar amb uns amics vull asegurar-me ja que dos d'ells són bastant inexperts, com ho veus el fer aquesta cresta amb gent inexperta ¿?. I si no es fa, es pot baixar bé pel Coll de la Coquilla ¿?.