13 de setembre 2015

CEPS I OUS DE REIG, TORNADA ALS BOSCOS


Com cada any i després de tant temps sense activitat a bosc, arriba la primera sortida que estrena la temporada de tardor. Aquesta sortida és especial per a tots els boletaires, cadascú ho viu a la seva manera, però tots amb una cosa en comú: la il·lusió de trobar i collir bolets.

Aquest any no he pogut sortir fins entrat setembre, massa tard pel meu gust perquè m’agrada anar a les cotes altes del pirineu a finals d’agost, on a part de bolets es pot gaudir d’un bonic paisatge. El que si que no he deixat de fer són les tasques habituals d’estudi de les variables que sempre ajuda molt alhora d’escollir la zona. Sortir “tard” m’ha anat bé perquè com la majoria de boletaires, em deixo portar pel neguit i curiositat que comporta visitar les zones abans d’hora. Sempre va bé una mica de treball de camp, però com que el temps no sobra, l’objectiu d’entrada, sempre és encertar els boscos a plena florada per poder gaudir d’aquesta afició al màxim.

Aquest setembre ha començat amb una florada de rovellons molt important a les comarques de centre nord com el Solsonès, Berguedà, Cerdanya i Alt Urgell. Més en unes que d’altres i no a tots els racons. Els ceps ho han fet amb força als Pallars i en punts localitzats de la Cerdanya, Ripollès i com ja és típic de cada final d’estiu, els ous de reig també han fet aparició en punts localitzats del Berguedà i sud del Montseny.

Per ara jo m’he centrat amb els ceps (boletus edulis) i els ous de reig (amanita caesarea). Els ceps, dels meus preferits, un bolet imponent i molt agraït en la seva cerca, trobats en una zona en què he pogut observar detingudament, com amb el pas dels anys el pi ha envellit i s’ha passat d’una producció total de rovellons, a una producció íntegra de ceps en poc més de dos anys. Els exemplars que he pogut collir fins a dia d’avui, són ferms i sans, poc tocats pels insectes i presentats magníficament a bosc. 
Els ous de reig (amanita caesarea) han tornat a sortir al Berguedà centre, zones àcides molt localitzades. La florada ha estat curta però bastant general dins la mateixa zona, això m’ha anat bé perquè he pogut dedicar temps a investigar nous racons que ja em donaran feina de cara l’any vinent.

Això acaba de començar, durant els propers dies aniré alternant l’alta muntanya per acomiadar la temporada d’estiu, amb els bolets que s’allargaran ben bé fins desembre. Espero poder compartir moltes vivències i transmetre les boniques sensacions que any rere any em desperta aquest món. Molta sort boletaires!
Aquí van les fotos de les tres sortides realitzades entre el tres i el onze de setembre.


Ceps, boletus edulis en aquest cas. Elegància, grandesa, força, imponent, robust i exquisit a taula, un dels meus preferits






















Collites i cuina
















Ous de reig, el rei trobat a la meva comarca, al Berguedà en zones molt localitzades amb terreny àcid. És la collita més important que he fet amb aquest bolet i al costat de casa. Ben bé que amb aquest món sempre hi ha coses que mai deixen de sorprendre




















Collita i cuina