05 de gener 2016

SERRAT DE MIGDIA, VOLTA A LA SERRA DE PICANCEL

Alçada mínima: 610m
Distància: 12 km
Temps empleat: 3h50m (parades incloses)
Desnivell + : 734m
Desnivell - : 723m

No hem trigat massa a tornar per la Serra del Picancel al Berguedà, aquesta vegada la idea era pujar al Serrat de Migdia (1077m) i ho hem fet en circular, endinsant-nos per les seves canals i zones més profundes en un recorregut molt recomanable.

Partim una vegada més des del Pont del Climent a tocar el poble de Vilada, hi trobarem una zona àmplia d’estacionament. Enfilem el sender que puja al Saldaguda (1168m) circulant en sentit sud, després de passar pel Portell de l’Ovellar ens desviem a mà dreta seguint els indicadors que van cap al Serrat del Migdia (1077m), ens anem endinsant per la Vall, el sender va creuant capritxosament el Torrent Fred, sempre en ascens, fins arribar al Collet dels Pins (995m). Aquí ens desviarem en sentit nord i en poca estona arribarem al cim del Serrat del Migdia (1077m).
Una vegada esmorzats al cim, iniciem el descens desfent el recorregut fins el Collet dels Pins (995m) i d’aquí passant per la Collada Alta (1006m), arribarem al Pla de Sant Miquel on hi trobarem la casa i l’ermita de Sant Miquel, una zona molt i molt bonica. Creuat el Pla de Sant Miquel enllacem amb una pista forestal i poc després trencarem a la dreta per iniciar un fort descens per la Canal de la Fagedeta seguint el curs del seu rec fins arribar ben bé a peu de l’extrem est del Pantà de la Baells. Ara només ens quedarà flanquejar per terreny còmode fins arribar de nou al Pont del Climent.

El recorregut no presenta cap dificultat, just abans d’arribar al Serrat de Migdia (1077m) hi ha un pas equipat amb corda, però molt fàcil de passar. Sempre circularem per camins fresats i si que tinc que dir, que el recorregut és una mica trencacames per haver-hi pujades i baixades constants, tot i que de curta durada.
Tot un plaer passejar per la Serra de Picancel, ara ja en coneixem una part important tot i que encara hi queda molt per descobrir. Sens dubte destacar el contrast entre les parts més profundes i frondoses amb les parts elevades que destaquen per les vistes que ofereixen. Tot un món vertiginós de canals on encara que no ho sembli, moltes són transitables.

Guardarem més temps per la Serra de Picancel, un petit i amagat tresor del Berguedà!

Mapa del recorregut

Mapa de relleu

Iniciem la ruta a la zona d'aparcament que hi ha al costat del Pont del Climent, s'hi arriba poc després passat Vilada en direcció Borredà. Hi trobarem un indicador que posa "Canals de St. Miquel"

Creuem el Pont del Climent. Aquest inici d'itinerari ja el tenim familiaritzat

Anem en sentit sud per un camí ben fresat, l'itinerari que puja al Saldaguda (1168m) per aquest vessant

No trigarem massa a arribar al Portell de l'Ovellar (775m). Aquesta enorme obertura a la muntanya fa de collet per saltar a l'altre cantó

En aquest punt deixem el sender que puja al Saldaguda i trenquem a mà dreta cap al Serrat de Migdia (1077m)

Els torrents que circulen per les fondalades guarden agradables sorpreses. Tot i fer molts dies que no plou, la zona es manté humida

Anem circulant en ascens pel mig del bosc, no estem gaire lluny de la carena que enllaça amb el Saldaguda (1168m) punt més elevat de la Serra de Picancel

Després de guanyar uns metres d'alçada, per primera vegada veiem el cim del Serrat de Migdia (1077m)

El poble de Vilada cada vegada queda més lluny. El dia es va aixecant i el sol guanya terreny

Serrat de Migdia (1077m) mentre circulem en suau descens per l'Era de la Castellona

Arribem al fons i ens situem als peus del Cingle de la Por, el barranc acumula arbres morts arrossegats per les fortes ventades de fa poc més d'un any

Després d'una suau pujada arribem al Collet dels Pins (995m). El sender de baixada marxa per l'esquerra, nosaltres anirem pel sender de la dreta cap al Serrat de Migdia (1077m)

En aquest punt no hi ha pèrdua

Primer hem de pujar aquesta costeruda costa

Arribem al pas equipat amb corda, es tracta d'un curt i senzill flanqueig

En aquesta obertura podem veure el que ens queda per arribar al Serrat de Migdia (1077m), ja s'intueix la senyera al fons

Serrat de Migdia (1077m), punt més alt del dia. Parada per degustar l'esmorzar i les vistes en un dia de temps fantàstic

Cap a l'est als nostres peus per la zona on hem pujat, l'Era de la Castellona, a l'esquerra la plana que va de Vilada a Borredà

Més cap a l'est, s'imposa el Saldaguda (1068m) al fons

Cap al nord-oest a l'esquerra els Rasos de Peguera, al centre la Serra d'Ensija i a la dreta treuen el cap el Pedraforca (2506m) i la Serra de Cadí

Cap a l'oest, espectaculars els Agullons de Sant Miquel en primer terme. Al fons al centre la Serra de Garreta i a la dreta les muntanyes de Rasos de Peguera amb el Cim d'Estela (1862m) i el Roc d'Uró (1980m)

Cap al nord, damunt del poble de Vilada, el Sobrepuny, la zona de la Clusa i la Serra de Catllaràs encara al Berguedà

Cap al nord-est entrem al Ripollès. Al fons destaca el Taga (2040m)

Ja hem iniciat el descens, hem desfet el camí fins el Collet dels Pins (995m) i hem saltat a l'altre vessant, circulem sota el Cingle de la Por, amb succesives pujades i baixades

Fins que arribem a la Collada Alta (1006m)

Apunt d'arribar a la casa i l'ermita de Sant Miquel, caminant a camp obert per aquests sensacionals prats de pastura

Ermita de Sant Miquel, lloc que dóna nom a tota aquesta zona de les Canals de Sant Miquel ubicades al Picancel. Varem poder entrar i veure que tot i no ser utilitzada, per dintre es conserva bé

Sensacional el Pla de Sant Miquel amb les muntanyes dels Rasos de Peguera al fons

Mentre creuavem el Pla de Sant Miquel, varem trobar-nos amb aquesta fila de processionària que feia fresa de veure. Es curiós perquè aquest recorregut el solen fer al febrer, molt possiblement han notat la prolongada bonança que hi ha actualment. Si algú li interessa el tema de la processionària dels pins, ho trobareu tot en aquest article

Passat el Pla de Sant Miquel, hem enllaçat amb una pista forestal que hem deixat de seguida per agafar un trencant a mà dreta que de seguida ens ha portat al Camp de la Collada

A partir d'aquí el descens s'accentúa i guanya intensitat. Baixada per camí fresat seguint el curs del Rec dels Canals de la Fagedeta, circulem en sentit nord

Les parts més profundes i frondoses on la humitat més es nota, oferien unes estampes espectaculars típiques d'hivern, les imatges parlen per sí soles. Üna de les sorpreses del dia, poder gaudir d'aquest entorn tant singular

Ja es pot dir que hem finalitzat el descens amb l'arribada als peus del Pantà de la Baells

Ara circularem en sentit est per tancar la circular, es tracta d'un flanqueig amb pujades i baixades molt curtes alternat amb zones planeres, sempre circulant a contracorrent per la llera dreta del Riu Mergançol. Arribem al Pont del Doro, evidentment millor no passar-hi sense anar encordat. El sender flanqueja per sobre

La boira persisteix a les parts més profundes i tancades damunt del Mergançol, notem la baixada de la temperatura al cos i en poca estona culminem una circular fantàstica

Vistes de bona part dels cims de la Serra de Picancel. D'esquerra a dreta: Saldaguda (1068m), els Gira-sols (1059m), Pic de Perris (1046m) i la punxeguda vessant nord del Serrat de Migdia (1077m)