03 de juliol 2016

VOLTA INTEGRAL AL CIRC DELS ENGORGS

Alçada mínima: 1730m
Distància: 18,6 km
Temps empleat: 9h (parades incloses)
Desnivell + : 1968m
Desnivell - : 1980m

Puigpedrós (2914m) - Pic d’Engorgs Oriental (2818m) - Pic d’Engorgs Occidental (2827m) – Tosseta de l’Esquella (2871m) – Bony del Manyer nord (2808m) – Bony del Manyer sud (2801m) – La Carbassa (2738m).

Poca cosa més es pot demanar en una jornada d’alta muntanya en solitari, en la qual es circula per damunt de 2800m durant més de quatre hores. El circ dels Engorgs al complet, una volta que tenia a l’agenda des de feia temps. Es pot fet i desfer de múltiples maneres, allargant o escurçant la ruta per varis punts, així doncs, en funció de l’estat físic i de la meteo, podrem retallar la ruta o no, i decidir-ho sobre el mateix sentit de la marxa, clar que també es reduiran el nombre de cims assolits.
Ruta sense complicacions tècniques, però per gent avesada a l’alta muntanya amb certa experiència, tant per l’important desnivell com perquè durant gairebé tota la ruta circularem sense senders definits.

La ruta parteix des del Pla de Campllong (1730m), un parell de quilòmetres passat el poble de Meranges. Des d’aquí segueixo els indicadors, que per sender fresat, van al refugi d’Engorgs. Just arribat a la Pleta d’Engorgs, decideixo deixar el sender i guanyo uns pocs metres de forma brusca i fora sender, per enllaçar amb el tram de Gr-11 que va del refugi de Malniu al Refugi dels Engorgs. Ara circulo en direcció el refugi de Malniu però per ben poca estona. De seguida em desvio del sender i sense camí, m’endinso en sentit nord fins guanyar les parts altes de la Coma Pregona. Una vegada superada, ja veig el cim del Puigpedrós (2914m) on hi arribo enllaçant amb el recorregut habitual que puja des del Refugi de Malniu.
A partir d’aquí, baixada fins la Portella de Meranges (2633m) i anar carenejant sempre pel fil de la carena per poder contemplar les vistes dels dos vessants. Constants pujades i baixades sense desnivells massa prolongats per anar superant cims i colls. Arribat a la Portella d’Engorgs (2696m), existeix la possibilitat d’escurçar el recorregut, les cames aguanten, el sol s’ha mostrat de forma discontinua i un vent del nord més consistent a mesura que passaven les hores, refrescava l’ambient. Així doncs, faig la volta sencera fins el Pic de la Carbassa (2738m).
Des del Pic de la Carbassa (2738m), fixo la posició on tinc el vehicle aparcat i intento traçar una línea de descens directa, buscant els millors passos intentant desviar-me el mínim possible, alternant tarteres d’inici amb zones netes de bosc al final.

Sobre la ruta, només dir que és molt i molt bonica, el fet que no presenti dificultats tècniques i que es pugui escurçar la fa assequible per a molta gent de muntanya, així doncs, animo a tothom a intentar-ho.
Per sobre de tot, destaco les espectaculars vistes cap al nord, grans muntanyes i valls a cavall entre Catalunya, Andorra i França. La Coma d’Engaït, la Vall de Campcardós amb la Portella Blanca d’Andorra que fa frontera entre els tres països, els pics que envolten el Pas de la Casa passant pel Circ dels Pessons, els Pics de Fontnegra, Montmalús, Tossa Plana de Lles, Muga.... sens dubte un panorama sensacional vist des de posicions privilegiades d’important alçada.

Quantes alegries que m’ha donat aquest tros de pirineu, quantes vegades que l’he visitat i seguiré visitant, poder albirar els paisatges i adonar-se cada dia més, que part del que veig he tingut la sort de poder-hi ser. L’esforç de pujar muntanyes sempre és el mateix, però la recompensa dels paisatges de cada cim és diferent, potser és per això que tant m’agrada, els premis de les vistes, ara per ara, superen els esforços amb escreix i encara queden molts racons on ficar el nas. Seguir amb aquesta història d’amor etern, entre la immensitat de la muntanya i el petit i humil muntanyenc!

Mapa del recorregut

Mapa de relleu

Inici de la ruta al Pla de Campllong (1730m). M'endinsaré per la vall que marxa per la dreta sempre amb el riu Duran a la meva esquerra

Gaudint dels nombrosos salts d'aigua que forma el riu Duran. El desglaç ja s'ha acabat en aquesta zona, però darrerament hi ha plogut diariament, per tant, trobaré el terreny ben regat

Fins la Pleta d'Engorgs el camí és ben fresat, circulo pel sender local de la Cerdanya 101

Més salts d'aigua que baixen del circ d'Engorgs

Trams de sender carregats d'aigua on es fa imprescindible el gore-tex de les botes de muntanya

El riu Duran i les seves formes i salts una vegada més

Arribo a la Pleta d'Engorgs, aquí em desvio a la dreta enmig de matolls i pendent herbada per superar una cinquantena de metres de desnivell per enllaçar amb el Gr-11. El sender 101 continua endinsant-se per aquesta vall i enllaça amb el Gr-11 més amunt. Amb el meu moviment pretenc escurçar ruta

He seguit uns 200m pel Gr-11 en sentit el refugi de Malniu i m'he desviat a l'esquerra sense camí evident, buscant els millors passos per acabar assolint les parts altes de la Coma Pregona

El pendent és constant i considerable, parada a reposar un moment i pendre aquesta imatge del Pic de la Carbassa (2738m) a l'esquerra i el Bony del Manyer sud (2801m) a la dreta. Enmig dels dos la Portella del Torer (2656m), una altra alternativa per baixar fins al punt d'inici però encara em queden moltes hores per arribar-hi

Coma Pregona vista des de les seves parts més elevades

En aquest punt ja veig el cim del Puigpedrós (2914m) al fons de tot, és un alivi mentalment tenir-lo localitzat ja que portava molta estona en un ascens molt costerut. A partir d'ara el pendent tot i ser constant, es suavitza i és de més bon fer

Puigpedrós (2914m) a tocar. Tot i que potser es puja millor per darrera, jo ho faré de forma directa sense cap dificultat

Cim del Puigpedrós (2914m), gairebé 1200m de desnivell per arribar-hi, primer cim del dia, punt més elevat de la ruta i pic més alt de la Cerdanya catalana i de tota la província de Girona

Segueixo circulant cap al nord. Arribo a aquest avant-cim i em despedeixo del cim del Puigpedrós (2914m) al fons

Ja s'obren vistes del circ dels Engorgs i de part del recorregut que em tocarà fer

A la part inferior la Portella de Meranges (2633m), damunt seu el Pic d'Engorgs Oriental (2818m), a la seva esquerra el Pic d'Engorgs Occidental (2827m) i a l'esquerra l'altiplà format per la Tosseta de l'Esquella (2871m). Són els tres principals cims del circ

La continuació del cordal que forma el circ dels Engorgs, amb la Portella d'Engorgs (2696m) situada just al damunt de les congestes de neu, amb el Bony del Manyer nord (2808m) a la seva esquerra i el vermellós Bony del Manyer sud (2801m) a l'esquerra de tot de la imatge que tanca el circ

Arribant a la Portella de Meranges (2633m) amb l'espectacular Roc Colom (2686m) i la Vall de Campcardós a vessant francès

Recorregut des de la Portella de Meranges (2633m) fins el Pic d'Engorgs Oriental (2818m). Cal tornar a guanyar gairebé 200m de desnivell +

Darrers metres de grimpada fàcil fins el cim d'Engorgs Oriental (2818m)

Pic d'Engorgs Oriental (2818m), segon cim del dia

Sensacional l'inici de la Vall de Campcardós a vessant francès amb els tres pics de Fontnegra i el Fontfreda tancant la vall pel vessant nord. A la dreta destaca el Peiraforca (2647m)

Recorregut deixat enrere amb el Roc Colom (2686m), la Portella de Meranges (2633m) i el Puigpedrós (2914m) al fons

I el que tocarà fer a partir d'aquest moment: Pic d'Engorgs Occidental (2827m) i Tosseta de l'Esquella (2871m)

En poca estona em planto al Pic d'Engorgs Occidental (2827m)

Espectacular el vessant nord de la Tosseta de l'Esquella (2871m) des del Pic d'Engorgs Occ. (2827m), cap allà vaig

Capçalera de la Vall de Campcardós amb la Portella Blanca d'Andorra (2521m) al centre de la imatge, punt fronterer entre Catalunya, Andorra i França. Per l'esquerra a territòri català marxa la Coma d'Engaït

Analitzem amb detall la imatge anterior: Estany d'Engaït amb el Pic de la Menera o d'Engaït (2776m) damunt seu. A la seva esquerra, la Portella de Joan Antoni (2681m) que ens permetria saltar a la zona de Grau Roig a Andorra

El Pic d'Envalira (2827m) i el Pic Negre d'Envalira (2821m). A la part inferior l'estany Negre o de les Passaderes. Es veu bé tot el recorregut que vaig fer l'hivern passat per arribar-hi des de la mateixa Vall de Campcardós

Vall de Campcardós amb els tres Pics de Fontnegra (2825m-2879m-2854m) al fons

Vistes des del Circ dels Engorgs amb els dos Bonys del Manyer (2808m-2801m) a la dreta

Arribo al cim de la Tosseta de l'Esquella o també anomenat Pic de Calm Colomer (2871m)

Recorregut desfet amb els dos Pics d'Engorgs i el Puigpedrós al fons

Ampliació cap als Pics dels Engorgs amb el Peiraforca (2647m) treient el nas per darrera al centre i el Roc Colom (2686m) a la dreta

Circ dels Engorgs des de la Tosseta de l'Esquella (2871m)

Ara tocarà superar l'altiplà que forma la Tosseta de l'Esquella (2871m)

A mesura que vaig avançant per tancar el circ dels Engorgs, apareix l'espectacular Coma d'Engaït a territòri català. A la dreta queda la Portella Blanca d'Andorra (2521m)

A la part inferior de la imatge el punt on es bifurquen la Vall de la Llosa que marxa cap a l'esquerra (sud), la Vallcivera que marxa cap amunt (oest) fins a trobar el Port de Vallcivera (2517m) d'entrada a Andorra i la Coma d'Engaït que marxa cap a la dreta (nord) als peus de la imatge. Al fons destaquen els cims de la Muga (2860m) i ben bé darrera seu la Tossa Plana de Lles (2905m)

Continuació del cordal per tancar el Circ dels Engorgs, arribo al Collet de Sant Vicenç, primera alternativa per reduir ruta i baixar als estanys dels Engorgs. Al fons de tot es divisa el Pic de la Carbassa (2738m). Ara tinc que superar aquest petit altiplà que m'oferirà noves perspectives de tots els paisatges

Vistes del circ dels Engorgs des del Collet de Sant Vicenç amb el Puigpedrós al fons (2914m)

Mirada cap Andorra per observar les muntanyes que tanquen el circ dels Pessons amb el Pic dels Pessons (2864m) a l'esquerra i el Pic de Montmalús (2782m) a la dreta

Apunt d'arribar a la Portella d'Engorgs (2696m) que queda just damunt de la congesta. Lloc de pas del Gr-11. Al fons destaca el Bony del Manyer nord (2808m), proper objectiu

Circ d'Engorgs. En primer terme l'Estany de la Portella, darrera seu els estanys dels Minyons. Tots ells, d'aigües cristalines del recent desglaç

Superada la Portella d'Engorgs (2696m) i després d'una pujada prolongada però no massa llarga, arribo al Bony del Manyer nord (2808m)

Inici del Circ dels Engorgs amb el cim del Puigpedrós (2914m) al fons vist des del Bony Manyer nord (2808m)

Recorregut desfet des dels Pics dels Engorgs i Tosseta de l'Esquella fins aquest punt

Recorregut que queda pendent fins el Pic de la Carbassa (2738m) al fons de tot a la dreta. Hi arribaré per la Serra de Calm Colomer que es veu a la imatge. Sembla molt llarg, però aquest cordal és ràpid de fer. El primer cim que trobaré és el Bony del Manyer sud (2801m), cap allà vaig

Cap al sud el bonic estany de Calm Colomer abraçat pels núvols

Estic vigilat d'aprop, nombrosos isards visiten la zona i anar en solitàri fa que en moltes ocasions sigui jo qui els sorprén de sobte. Aquesta vegada ha estat al revès. Al fons el Pic de la Muga (2860m)

Petit descens i ascens per coronar el Bony del Manyer sud (2801m), sisé i penúltim cim del dia

El cordal que em portarà al Pic de la Carbassa (2738m) que cada vegada ja veig més aprop

Mirada enrera cap a l'Estany de Calm Colomer, el Roc Llicà (2805m) a l'esquerra i els dos Bonys del Manyer al centre i dreta de la imatge

Darrer obstacte abans d'arribar fins el Pic de la Carbassa (2738m) que ja veiem al fons. Baixar fins la Portella del Torer (2656m) per remuntar de nou l'últim tram d'ascens del dia

Arribo al Cim de la Carbassa (2738m) amb ratxes molt fortes de vent del nord. El temps s'embolica, he d'iniciar l'ascens el més aviat possible

Mirada cap a la Tossa Plana de Lles (2905m) a l'esquerra, Tosseta de Vallcivera (2848m) al centre i la Muga (2860m) a la dreta

Al fons de tot es divisa el poble de Meranges i just als peus de la imatge el Pla de Campllong. Després de fixar posicions em disposo a buscar un descens el més directe possible

Vaig baixant per aquesta pala de força pendent de forma bastant còmode fins entrar al bosc. Després aniré sempre per dins el bosc que per sort, és un bosc poc espés de bon circular

Ja sóc al fons de la Vall. Localitzo un pont per creuar el riu Duran ja que en aquesta época és complicat fer-ho sense ja que baixa amb molt cabal

Vaig a buscar el refresc que he amagat dins l'aigua del riu Duran, per acabar de completar els darrer metres d'aquesta sensacional jornada d'alta muntanya!

Unknown ha dit...

Salutacions!!!!!

Una ruta xulisima que pot ser fare dintre de dos caps de setmana, pero.....
Fora de la llargaria i desnivell hi ha pasos amb pati????
Es posible deixar una autocaravana alla on comença la ruta????

Gracies

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

Hola Albert!
L'autocaravana la pots deixar on vaig aparcar, just a l'entrada del Pla de Campllong, hi ha una petita zona on potser hi caben 7 vehicles, bon lloc on fer nit, fins hi tot quan vaig arribar a punta d'alba hi havia una tenda parada al parking mateix.
El recorregut és senzill, si has tastat crestes amb dificultats de Iº-IIº o si estàs acostumat a trescar per l'alta muntanya no tindràs problemes. Les mans gairebé les faràs servir i les zones on la cresta esdevé més estreta es poden sortejar sempre pel vessant dels estanys d'engorgs. Potser el tram més distret és el primer tram que baixa de l'altiplà de la Tosseta de l'Esquella cap a la Portella d'Engorgs, però vaja, sense problemes.
Que et vagi molt bé, les sensacions seran bonissimes ;)